Wednesday, May 21, 2008

Oh Fatimah...

Keputusan Mahkamah Syariah Pulau Pinang pada 8 Mei 2008 yang membenarkan permohonan Siti Fatimah Tan Abdullah@Tan Ean Huang 39 tahun untuk kembali ke agama asalnya (Budhha)satu keputusan yg amat menggegarkan, bagaikan gempa bumi Sichuan di China.
Bagi umat Islam yg cintakan Islam sebagai agama yg di redhai Allah, keputusan itu amat pahit dan memilukan. Keputusan itu satu tragedi, satu kekalahan, dan satu malapetaka kpd masyarakat Islam.
Namun, bg penganut fikiran bebas, agama itu satu perkara peribadi dan bersyahadahkan konsep kebebasan serta berkiblatkan nafsu, keputusan itu adalah sesuatu yg disanjung dan bukan sahaja dihebahkan seluruh Negara dalam media perdana tetapi dilaungkan di seluruh dunia.

Fakta kes:
1. Siti Fatimah Tang bt. Abdullah ini telah memeluk Islam pada 25 Julai 1998
2. pada 16 September 2004 beliau telah berkahwin dgn seorang lelaki Iran bernama Ferdoun Ashanian
3. Suaminya, menghilangkan diri tanpa sebarang sebab 4 bulan selepas berkahwin (January 2005)
4. Siti Fatimah mendakwa tujuannya memeluk Islam adalah semata2 untuk berkahwin dgn Ferdoun
5. Belaiu memohon kepada mmahkamah syariah untuk dibenarkan murtad pd 10 Julai 2006

Sahabat2...mari kita renungkan dan fikir2kan kenapa semua ni berlaku. Apakah semua kesalahan harus diletakkan ke atas dia? ya..kita semua sungguh marah dgn keputusan yang dikeluarkan oleh Mahkamah. Tetapi, sebelum itu.. mari kita sama2 renungkan semula fakta kes. Siti Fatimah telah masuk Islam 6 tahun sebelum mengahwini Ferdoun. Apakah dakwaannya yang mengatakan dia masuk Islam adalah semata2 untuk berkahwin dengan Ferdoun berasas?. Apa yang dia lakukan selama dia bergelar seorang Islam? mustahil dia tidak memahami erti syahadatain..Wallahu'alam.

Dikatakan juga 'Siti Fatimah tidak pernah mengikuti kursus atau kelas pengajian yg diatur oleh Unit Ukhwah krn jarang berada dlm negeri kerana mengikut suaminya..' Di sini jelas menunjukkan ada sedikit persoalan. Dia hanya bersama suaminya selama 4 bulan sahaja. Selama 6 tahun dia bergelar seorang Islam, takkan sekali pun dia tidak mengikuti kursus yang diatur Unit Ukhwah? Di manakah dia ketika itu yang masih solo?

Di sini ingin saya merumuskan sedikit. Kita tidak boleh menjadi patung dalam bangunan. Hanya menunggu orang datang kepada kita untuk memberi bantuan. Sepatutnya kita perlu cari inisiatif lain. Contohnya pergi ke rumahnya dan mengajar di situ. Ataupun hantar sahaja Ustaz2 atau Ustazah2, Ahli2 Tabligh, Persatuan2 Islam atau Mahasiswa untuk berda'wah di situ. Saya memberi cadangan supaya PKPIM, PERKIM, ABIM, PAS, WUFI, dan seluruh NGO di Malaysia ini bergabung tenaga membentuk satu badan yang mengendalikan mu'alaf2 dan permasalahan murtad dengan kerjasama Mahasiswa2 Islam di seluruh negara. InsyaAlllah.

1 comment:

alFaisal said...

Dengarkan wawancara Ustaz Ahmad Jailani (peguam fatimah) menjelaskan mengenai kes ini dan long term advantage nya kepada Islam.

part 1
http://www.youtube.com/watch?v=echaEOz0OrU

part 2
http://www.youtube.com/watch?v=Axt5CLbPb04

Sebagai umat Islam. Ada baik juga kita belajar menyelidik dengan teliti kemudian proses dengan berfikir panjang. Agar pandangan kita tidak jadi sekadar sebuah lontaran pra-matang.

wallahua'lam.