Tuesday, January 8, 2008

TA'SUB KPD JEMAAH..??

Wala' hanya kepada Allah dan Rasul. Jama'ah Islam hnya sbg wasilah utk
mendapat keredhaan Allah....









Allah berfirman:



'' Sesungguhya wali-wali kamu hanya lah Allah, RasulNya, dan orang-orang yang beriman, yg mendirikan solat dan menunaikan zakat,seraya mereka tunduk (kepada Allah). Dan barangsiapa mengambil Allah, RasulNya, dan orang-orang yg beriman menjadi penolongNya, maka sesungguhnya tentera Allah itulah yg akan menang.'' (Al-Ma'idah: 55-56)

Ahli-ahli jama'ah perlulah beringat bahawa perjuangan mereka hanyalah untuk mendapat keredhaan Allah. Mereka menjadikan Allah dan RasulNya sbg aulia' krn Allah adalah Penolong dan Pelindung mereka, sedangkan Rasulullah s.a.w adalah sumber memahami asas-asas perjuangan. Tanpa Rasulullah s.a.w sudah pasti mereka tidak dapat memahami apakah keimanan dan perjuangan.

Hendaklah kita yakin bahawa jama'ah Islam yg kita sertai hanya lah satu wadah utk menegakkan Islam. Jama'ah itu merupakan satu jln utk menegakkan Islam dlm masyarakat. Matlamat akhir perjuangan adalah utk menegakkan Islam dan bukan utk menegakkan jama'ah tersebut.

Kita perlu menekankan serta mengambil berat bhw wala' yg diberikan oleh ahlinya terhadap jama'ah tidak menjadikan mrk ta'sub kpd kumpulan itu sehingga membelakangkan Allah dan RasulNya serta menzalimi golongan mu'min yg lain.

Antara sbb timbulnya sifat Ta'sub kpd kumpulan yg boleh dikongsi disini adalah...;

  • Tidak ikhlas dlm memperjuangkan Islam dan mudah dihasuti syaitan
  • Sikap bangga krn keistimewaan-keistimewaan yg ada dlm kumpulan.
  • Kumpulan kurang menekankan konsep wala' yg sebenarnya....

Kesan-Kesan Buruk kerana Ta'sub kepada jemaah..;

  • Menzalimi muslim lain - 'Memadailah seorang itu dikatakan jahat bila memandang rendah terhadap saudara lainnya yang muslim: (Riwayat Muslim) Apabila ta'sub kpd kump. elah berkembang, maka ahli2 jemaah akan merasakan muslim lain yg tidak berda dlm jemaah mrk tidak sempurna, tidak layak utk memperjuangkan Islam dan seterusnya. Sering berlaku dimana sikap begini akn mnyebbkan ssuatu pihak mengenepikan pihak yg lain sehingga ke peringkat meletakkan pihak ersebut di tempat yg hina.
  • Menutup Pintu utk melihat kbenaran dn hikmah - ''Bercerai-cerai mereka itu tentang urusannya menjadi beberapa golongan, tiap-tiap golongan menyukai apa2 yg ada pd golongannya'' (Al-Mu'minun :53) Apabila sikap merasakan diri sendiri sahaja yg betul, maka timbullah rs kesombongan kumpuln. Sifat sombong ini sentiasa terpendam di hati. Ia akan membantah teguran org lain,meskipun apa yg dibicarakannya salah. Sifat ini juga akan menjadikan ia tidak mempedulikan nasihat atau teguran orang lain. Keadaan ini sebenarnya bkn shj merugikan jemaah tertentu, tetapi ianya merugikan kseluruhan usaha da'wah yg sdg dilakukan di sesuatu tpt pd ms yg tertentu. Seandainya sikap terbuka itu wujud utkmenerima kebenaran dan hikmah, maka kebaikan bkn sj dlm bntuk utk mperbaiki jemaah tersebut, tetapi juga utk mmperkemaskan ssuatu tindakan da'wah yg sdg dilakukan.
  • Melakukan Perkara yg Bercanggah dgn Syara' - ''Wahai org2 yg beriman, jgnlah satu kaum menghina kaum yg lain sbb mungkin sekali mrk yg dihina itu lbh baik dr yg menghina (Al-Hujurat : 11) Sikap ta'sub kpd kumpulan juga akan mendorong sseorg itu selalu menyebut2 kelemahan org lain atau kump. lain. Perkara ini akan menjadi ghibah yg diharamkan dlm syara'. Adakalanya bkn setakat merendah2kan atau mngumpt kump.lain sahaja, tetapi mereka yg ta'sub kpd sesuatu kump. akan berusaha utk menjatukan kump. lain. Tindakan ini bermula dgn mendedahkan rahsia kumpulan lain di mana dgn mendedahkan rahsia tu akan ternampaklah kelemahan kump. tersebut, ataupun pendedahan itu sendiri akan membolehkn musuh2 memukul kump. tersebut.









No comments: