Sunday, January 20, 2008

kerinduan....

Arwah Abah..Ustaz Hj. Mawardi b. Ilyas

Angin petang tak dapat memujuk diri ini tatkala teringat seseorang yang amat ku rindui. Perginya sudah tidak akan kembali lg. Letih, Penat, Putus asa..sering bermain dengan hati. Tiba2 terngiang2 di corok telinga ini lagu yg dipopularkan oleh Mestica..

Dalam derita ada bahagia..Dalam gembira mungkin terselit duka..tak siapa tahu tak siapa pinta ujian bertamu..Bibir mudah mengucap sabar..tapi hati lah yg remuk menderita..Insan memandang mempunyai pelbagai tafsiran..

Rindunya..!!! Ya Allah..tenangkan lah hatiku..Apakah aku sedang berputus asa kepadamu.. Aku takut Ya Allah...Aku masih belum cukup mengecapi Kasih dan Sayangnya..Aku masih banyak berhutang dgnnya...dia masih belum melihat aku berjaya Ya Allah...!!!

Abah...maafkan Angah. Abah bnyk berkorban untuk kami. Abah tak pernah mengeluh tika kami adik-beradik merebut2 makanan untuk makan. Abah sentiasa tersenyum. Wajah ketenangan Abah masih terbayang2 di mata ini. Tamparan Abah masih melekat di pipi ini tatkala Angah di tolak tawaran untuk memasuki MAahad Muhammadi Lilbanat. Abah sungguh marah. Tapi aku pd ms itu hanya tahu menangis. Apa yg perlu aku lakukan...Abah..Angah akhirnya berjaya juga memasuki Sekolah Agama Arab yg Abah impikan. Sama dgn Along. Tapi Abah tak sempat untuk merasai kegembiraan yg angah kecapi. Abah sudah pergi jauh.

Sekarang Angah sudah berjaya menjejaki menara gading. Alangkah indahnya andai Abah turut sama berada di sisi Angah..

Ummi..ketabahan ummi membesarkan kami di rumah kecil ini tak dapat di tandingi oleh sesiapa. Ummi sungguh tabah, sabar, penyayang.. Adakalanya ummi menangis melihat kedegilan dan kenakalan kami adik-beradik. Tapi, ummi pandai mengawalnya..Ummi..Angah dah tak nak melihat mata ummi yg sering berair. Ummi sering menahan air mata dari gugur ke bumi..Ummi tak mahu melihat kami sedih...Ummi selalu menyembunyikan kesedihan ummi...

Abah..Moga rohmu dicucuri rahmat..
Ummi..Moga ketabahanmu menjadikan Angah kuat dalam menempuh hari2 yang mendatang.

Ya Allah..Moga ujian yg mendatang kpdku ini dapat ku hadapi dgn Sabar dan Tabah. Tiuplah semangat Jihad dan Cintaku kpdMu..Jauhkan lah diriku dari godaan nafsu dan syaithan. Moga aku di pelihara dari tipuan dunia... Amin..

Ketika Berjauhan Masih ku rasa
Hangat Kasihmu Ayah..
Betapaku rindukan tenang wajahmu
Hadir menemaniku..
Terbayang ketenangan yg selalu kau pamerkan
Bagaikan tiada keresahan
Walau hatimu sering terluka tika diriku terlanjur kata..
Tak pernah sekali kau tinggalkan diriku sendirian
Ketika ku dalam kedukaan kau mendakap penuh pengertian
Disaat diriku kehampaan
Kau setia mengajarku erti kekuatanTerpancar kebanggaan dalam senyummu
Melihatku berjaya..
Bilaku kegagalan tak kau biarkan aku terus kecewa..
Dengan kata azimat engkau nyalakan semangat
Restu dan doa kau iringkan..
Tak dapatku bayangkan hidup ku ayah tanpa engkau disisi
Semua kasih sayang yang kau curahkan tersemat dihati..

1 comment:

~da' w@n N OnLy said...

waaa....org plak rasa sedih..sabar yea raudhah..kta pon rindu kat arwah..dia baik sgt..igt lagi masa kta sama2 balajar kat pasir pekan..arwah anta kta g sekolah..dia bg duit blanja..kta xnak amek..tp dia paksa soh amek gak..dia baik sgt2..untung dpt ayah mcm arwah,..tp nak buat mcm mana, Allah lebih menyayangi dia..sabar yea!!!i know how u feel..org pernah kehilangan sahabat..tp itu hanya lah sahabat baik..tp kamu????hurm..semoga Allah cucuri rahmat atas roh arwah..AmEEn...