Sunday, October 25, 2009

Aku Seorang Dai'e...


"Orang berjuang sering menangis
lemah di sisi Allah
Tetapi Allah kuatkan dia di sisi manusia
Berjuanglah kerana Allah
Bahagialah hati walaupun payah
kerana itu jalan ke jannah"

"Sesungguhnya dai'e yang sebenar
adalah lebih kuat daripada
hakikat alam dan keseluruhannya
Ketika alam ini hancur
Cita-cita dai'e untuk
menyampaikan Islam
tak pernah hancur.."
~Syed Qutb~

Amat menusuk hati saya tatkala baca ungkapan itu. Seakan terasa diri ini amat lemah di sisiNya. Ya..tidak boleh di nafikan hati ini sentiasa menangis..sentiasa merintih..sentiasa mengeluh kesah..kerdilnya diri ini disisi Allah, kekasihku dunia dan akhirat.

Susahkah untuk menjadi seorang Da'ie? membawa dan menyebarkan risalah Allah. Amanah buat hambaNya yang mengimpikan keredhaanNya.. Ya..hati ini tidak menafikannya..

'La yukallifullahu nafsan illa wus'aha'..Allah tidak akan memberikan sesuatu yg tidak mampu untuk kita membawanya. Mampukah aku..hambaMu yg hina ini..

Ya..aku adalah seorang Da'ie..aku tidak akan takut kepada selainMu. Aku mahu menjadi kekasihMu, Mutiara hatiMu, dan Hamba yang dapat membanggakanMu. Walau aku tahu..aku akan sentiasa menangis..jiwaku akan sentiasa terluka..tubuh badanku akan sentiasa lemah...namun engkau ada disisiku. Menemaniku untuk aku terus berjuang dan berjuang hingga ke akhir hayatku.

No comments: