Wednesday, October 8, 2008

Ustaz bertanya...


Kelas Usul Fiqh tadi memang hangat..boleh dikira setiap kelas, tentu saya mendapat Ilmu yang mungkin tidak semua yang tahu.Ilmu baru yang berkaitan dengan 'hukum'..Pengetahuan Ustaz berkaitan dengan hukum memang tidak boleh dipertikai kan lagi. Apatah lagi Ustaz merupakan salah seorang daripada ahli majlis fatwa.


Ustaz menerangkan tentang istilah 'Maaf zahir dan batin'..Ustaz kata istilah itu tidak sesuai untuk diguna pakai..sebabnya???

em..yang sebetulnya adalah 'Maaf awal hingga akhir' sebab dari awal pertemuan kita dengan seseorang sehingga lah akhir pertemuan kita, kita mungkin ada buat kesalahan yang kita sendiri tak perasan..Allah ada menerangkan dalam Al-Quran 'wal awal wal akhir wazzahir wal batin'..di sini Allah mengutamakan perkataan Awal dan Akhir dari perkataan Zahir dan Batin.


Sebagai contoh bila kita nak pulang beraya, kita ucap 'Selamat Hari Raya Aidilfitri. Maaf dari awal hingga akhir'..dan bila kita nk minta maaf dari 'ummi@ibu@mak kita, kita ucap 'Selamat Hari Raya. Maaf dari awal (dr benih ummi) hingga akhir hayat'.. Sebabnya bagaimana kalau Ibu kita tak redha dengan kita sepanjang hayat kita ni.


Selain tu jugak, Ustaz ada bertanya jika Ibu@ayah@kawan2 panggil kita, kita menyahut tak?..emm..tentu lah kan.Ustaz bertanya semula..jika Allah yang panggil atau seru kita..sebagaimana dalam Al-Quran'Yaa ayyuhallazina amanu kutiba 'alaikumussiam....'apa yang perlu kita jawab??

Semua berfikir. ada yang menggaru2 kepala memikirkan apa jawapan yang sesuai. Akhirnya macam biasa semua jawapan salah. Ustaz pun sambil tersenyum menjawab..'Labbaika ya Allah'. dan bila Rasulullah yang seru, kita jawab 'Labbaika ya Rasulullah'..


Kemudian salah seorang daripada kami bertanya lagi.."Ustaz, jika kita sedang solat, ibu bapa kita panggil. Apa yang perlu kita buat??

Ustaz pun jawab.."Jawab salam tu dulu". ni kerana waktu luas(solat) dan waktu sempit(jawab salam). Kita boleh solat semula nanti. Tapi, kita tak boleh tangguh untuk jawab salam. Bayangkan Ibu atau ayah kita panggil sejam yang lepas. baru kita jawab sekarang..emm..Allah memerintahkan supaya kita taat terhadap ibu bapa kan. Jadi, jawab la salam mereka dulu. Kemudian kita boleh sambung solat.


Islam itu memang mudah dan indah. ;)

3 comments:

firdaus khairi said...

salam ..raudhah,,kenapa ya maaf zahir batin tak dijelaskan..yang awal dan akhir tu dah jelas..camner?? boleh jelas kan tak ??hehehe..tak dijelaskan apa yang tak sesuai tentang zahir dan batin ?.

PrinCeSs NuR said...

such a good info.

raudhah said...

Maaf lambat utk reply..:)
Raudhah tulis apa yg di cakap oleh Ustaz. Ustaz bnyk menerangkn knapa perlu digunakn Maaf awal hingga akhir. Tak salah utk menggunakan zahir dan batin, cumanya klu difikirkn ia hnyalah stakat pertemuan itu shj. untuk ptemuan seterusny, bila pula utk kita minta maaf?adakah raya aidilfitri thn dpn??