Friday, December 11, 2009

Bermula lembaran baru....



Tidak lama saja lagi kita akan melangkah ke bulan Muharram. Tahun baru bg umat Islam.. tentu kita masih terfikir2 apakah azam untuk tahun baru ini. yang pasti diri ini masih perlu diperbaiki.. dari yg buruk kpd yg baik..dan yg baik kpd yg lebih baik.

Saya baru sahaja usai membaca buku karangan Abdul Latip 'Abu Bakar Sahabat Sejati'. Alhamdulillah.. di saat diri memerlukan semangat dalam berjuang, buku ini menjadi teman dalam masa 3 hari ini.. masih terbayang-bayang perasaan kasih dan sayang yang teramat sangat dari seorang sahabat terhadap sahabatnya. Pengorbanan yang tidak terhingga hanya kerana rasa cintanya terhadap sahabatnya. Subhanallah..amat besar kurniaan Allah terhadap hamba-hambaNya.

Apabila difikirkan..sungguh benarlah janji-janji Allah bahawa sesiapa yang membantu dalam agamaNya, nescaya Allah akan membantu kita.. disaat saya dalam keresahan untuk meneruskan gerakan da'wah ini, Allah memberi saya ketenangan dan keperluan jiwa. Alhamdulillah.

Setiap dari kita akan mengutarakan azam baru pada setiap tahun. Tetapi tidak bagi saya. Bagi saya, azam kita perlu lah berterusan. Bukan bertukar pada setiap tahun. Jika nak disenaraikan azam-azam saya memang banyak. Dan jika ada azam yang tidak tercapai, maka saya akan membawa ke tahun berikutnya, ini kerana kita hanya merancang, tetapi Allah yg menentukan segalanya. Jadi, jika apa yg berlaku itu tidak mengikut perancangan kita, kita mesti redha kerana tentu ada hikmah disebaliknya...:)

No comments: