Thursday, November 13, 2008

UPSR 'Result' v English lang.

Pelbagai ragam dan keceriaan yg terpapar di dada2 akhbar pada pagi ini. Alhamdulillah tahun ni banyak peningkatan dalam keputusan UPSR. Tahniah buat adik2 yang berjaya.Moga berjaya didunia dan diakhirat.Seperti yang semua sedia maklum, mata pelajaran Bahasa Inggeris dalam subjek sains dan matematik menjadi isu yang agak hangat baik dalam sidang parlimen mahupun daripada NGO..dan selepas keputusan ini dikeluarkan...apa yang hendak dikatakan lagi selepas ini..emm..
Apa yang dapat saya lihat, Bahasa Inggeris amat penting. Tetapi, kenapa perlu sangat di naikkan pembelajaran dalam Bahasa Ingeris di kalangan pelajar Sekolah sedangkan apabila berada di University, secara automatiknya kita perlu dan insyaAllah akan mahir dalam Bahasa Inggeris.

Sebenarnya, ini bukan ukurannya. Yang menjadi ukuran penting dalam isu ini ialah sejauh mana pelajar Sekolah mahir dalam penguasaan Bahasa Inggeris.. Dan dari situ wujud pelbagai pandangan terutamanya daripada ibubapa yang tahu tahap kemampuan anak2 mereka.

Ada setengah ibubapa menyokong penuh perkara ini..dan ada juga yang mengeluh kerana risau anak2 mereka tidak akan mendapat keputusan yang baik dan cemerlang.

Apa pun, pada pandangan saya, sebelum kita membuat apa2 keputusan, bincanglah dengan sebaik2nya. Sebelum berkata sesuatu, fikir lah dengan sehemah2nya. Cuba untuk menerima pendapat semua orang. Jangan bertindak terburu2..Yang paling penting tengok pada kebaikan dan keburukannya..Kesan kepada semua orang. Sebagai contoh dalam untuk memperkayakan penggunaan Bahasa Inggeris. Adakah kita dapat pastikan yang Bahasa Melayu tidak akan diabaikan dan dapatkah kita menjaga Bahasa Melayu dari lenyap di telan zaman ke'inggeris'an..

Renungkanlah...

No comments: